Na początku warto wytłumaczyć, że negocjacje to dwustronny proces komunikowania się, który ma prowadzić do porozumienia, w sytuacji gdy co najmniej jedna ze stron (zobacz tanie pozycjonowanie w Google) nie zgadza się z podanym rozwiązaniem bądź opinią. Skuteczne negocjacje to takie, które bazują na zdolności rozpoznawania potrzeb adwersarzy, ich wzajemnym powiązaniu bądź kompromisie między nimi. Aczkolwiek faktyczne oczekiwania adwersarzy są nierzadko ukryte, a ponadto mogą w znacznym stopniu odbiegać od zgłoszonych interesów i celów, które są jedynie pewnymi pomysłami mającymi nakierować stronę na zaspokojenie tych potrzeb. Prowadzenie negocjacji to bez wątpienia trudne zadanie, gdyż wymaga zdolności odczytywania rozmaitych, nawet antagonistycznych potrzeb wynikających z charakteru oraz intelektu adwersarzy. Ale nawet jeśli nie posiadamy owych umiejętności możemy korzystnie dla nas zakończyć negocjacje, a to za sprawą specjalistów w tej dziedzinie. W ramach swojej działalności związanej z negocjacjami fachowcy oferują niezwykle szeroki wachlarz działań. Usługi negocjacyjne w większości dopasowywane są do indywidualnych potrzeb klientów.
Wśród najczęściej wybieranych usług negocjacyjnych wymienić można: negocjacje w biznesie (negocjacje zakupowe, sprzedażowe, warunków cenowych umowy, handlowe), doradztwo (przed transakcją, kontraktem lub umową), kursy negocjacji na wielu poziomach zaawansowania, negocjacje z deweloperem i negocjacje cen nieruchomości, negocjacje prowadzone na zlecenie (negocjacje cen przedmiotów, negocjowanie wartości i zakresu umów).
Co przemawia za korzystaniem z usług negocjatora? Ekspert ze środowiska zewnętrznego podchodzi do negocjacji bez zbędnych emocji. Ponadto zna procesy i zasady negocjacji, potrafi dostosować styl negocjacji do strony, dzięki czemu potrafi osiągnąć wyższe efekty aniżeli w przypadku podejścia intuicyjnego. Warto zaznaczyć, że profesjonalnego negocjatora zobowiązuje
prawnicza etyka zawodowa, a zatem możemy być pewni o bezpieczeństwo przekazanych informacji.